Nyhet

Transportföretag deltar aktivt i utredning om moderniserad yrkesförarutbildning

Transportföretagen har lämnat synpunkter på remissen "Uppdrag att utreda en modernare utbildning för yrkesförarkompetens". Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att utreda hur utbildningen för yrkesförarkompetens kan utvecklas med hjälp av distansutbildning och e-lärande. Transportföretagen har aktivt lämnat förslag under själva utredningen och i samband med remissförfarandet rörande "Uppdrag att utreda en modernare utbildning för yrkesförarkompetens".

I rapporten, "Uppdrag att utreda en modernare utbildning för yrkeskompetens", föreslår Transportstyrelsen förändringar både för grund- och fortbildning. Deras förslag syftar till att uppdatera förordningen om yrkeskompetens för att möjliggöra modernisering genom nya undervisningsformer och användning av digitala verktyg. Transportföretagen välkomnar förslaget och ser positivt på Transportstyrelsens arbete.

"Vi anser att Transportstyrelsen har lyssnat på branschens synpunkter, men vi menar att en ännu mer flexibel modell vore önskvärd. Detta skulle bättre möta den tekniska utvecklingen av undervisningsmetoder och underlätta kompetensförsörjningen inom transportnäringen," säger Maria Sjölin Karlsson, regionalt verksamhetsansvarig på Transportföretagen.

Transportföretagen föreslår att fortbildningen kan genomföras helt eller delvis genom fjärrundervisning och e-lärande, särskilt när yrkeskunskaper behöver repeteras. När det gäller grundutbildningen anser vi att en betydande del kan bedrivas via e-lärande.

Enligt Transportföretagen är de nuvarande kraven för deltagande alltför rigida, vilket gör det svårt för gemene man att delta och därmed försvårar yrkesväxling och rörlighet på arbetsmarknaden. Vi förespråkar också att valet av undervisningsform bör ligga på individens och utbildningsarrangörens sida för att ge större valmöjligheter och bättre anpassning till individuella behov.

Transportföretagen ser fram emot att se hur förslaget utvecklas och hoppas på en flexiblare utbildningsmodell som kan gynna både individer och transportsektorn som helhet.

Följande förslag finns i utredningen:

Tabell 1: Fördelning av undervisning vid grundutbildning och kompletterande grundutbildning enligt förslagen.

Grundutbildningens längd  Undervisning på plats Fjärrundervisning/ Elärande Körträning Simulator
280 tim. Minst 130 tim. Upp till 130 tim. Minst 16 tim. Upp till 4 tim.
140 tim. Minst 65 tim. Upp till 65 tim. Minst 8 tim. Upp till 2 tim.
70 tim. Minst 32,5 tim. Upp till 32,5 tim. 5 tim. Ej tillåtet.
35 tim. Minst 16,25 tim. Upp till 16,25 tim. 2,5 tim. Ej tillåtet.

Tabell 2: Fördelning av undervisning vid fortbildning enligt förslaget.

Fortbildning Undervisning på plats / fjärrundervisning E-Lärande
35 tim. Minst 23 tim. Upp till 12 tim.